Øk din konkurransekraft

Med en differensiert og attraktiv posisjon øker du din konkurransekraft. Dette gjør du ved å ta et eierskap til en posisjon som gjør deg unik og litt annerledes enn dine konkurrenter.

Skal du finne hvordan din bedrift skal fremstå som unik (kundene opplever dine produkter som litt bedre enn dine konkurrenters produkter) kan det være lurt å investere litt tid i en markedsanalyse. Hvem av dine konkurrenter oppleves som best på distribusjon, markedsføring, pris eller har det beste produktet? Er det noen av dem som har særlig vekt på miljøvennlige løsninger? Hvilken posisjon er ledig? Noen ganger kan dine konkurrenter ha tatt en posisjon, men dersom de ikke har kommunisert dette godt nok ut til markedet, kan man fortsatt vurdere denne posisjonen som "ledig". Man da sørge for å lage en god taktikk slik at kundene opplever at dine produkter eller tjenester vil ble assosiert med de egenskapene du ønsker.